Israellycool » Ynet Down Under Punditry in the Middle East Tue, 21 Jul 2015 17:32:34 +0000 en-US hourly 1 Depeche Mood Tue, 24 Mar 2015 15:48:08 +0000 Yesterday, I posted about the wedding in Israel of Jack Gahan, the son of Depeche Mode’s lead singer Dave Gahan. I included video from the wedding, posted by Ynet.

Well, it seems Jack and his new wife are not happy with Ynet for posting the video online.

ynet sux

I have since removed the video from my post, out of respect for the couple. And having them wearing #Israellycoolsux would really..suck.

]]> 2
BDSHoles Don’t Know Beans About Hummus Mon, 10 Mar 2014 14:59:46 +0000 Arabs make the best hummus. Everyone knows that. So it was a bit of a surprise to read that Israeli hummus is taking Gaza by storm. From the Ynet piece:

Cookies, coffee, soap and even hummus – these are just some of the Israeli products one can find on the grocery stores’ shelves in Gaza, written in Hebrew just like the ones in the nearby Israeli retail chains.

Yes sir. Those wild and crazy Gazans just can’t get enough blue and white Israeli chickpea mush. Meanwhile in Canada, college students are up in arms that anyone would dare serve it to them, especially with Apartheid Week coming up and all. The Pro-Pally students are actively working to ban Sabra brand hummus altogether from their University of Ottawa campus. From the JTA piece:

Sabra is partly owned by the Strauss Group, a foods manufacturer that the students allege financially supports the Golani Brigade of the Israeli Defense Forces, according to The New York Times. The students say the Golani Brigade has been accused of human rights violations by numerous organizations.

Solidarity for Palestinian Human Rights and the Palestinian Student Association are among the student groups involved in the campaign, according to the university newspaper, The Fulcrum, along with the community group Young Jews for Social Justice.

“We will be raising awareness amongst the student population, collecting signatures for a petition and encouraging students to individually boycott the product,” Assma Basmalah, a representative of Solidarity for Palestinian Human Rights, told the paper.

Maybe Assma should start by raising the awareness of the actual people she presumes to defend by refusing to eat smushed garbanzos. As it turns out, her Gaza brethren are not at all attuned to the serious dangers inherent in the um, purchase of mashed beans and well, a lot of other Israeli stuff.


According to Ynet:

In 2012 the value import of Israeli products to Gaza stood at NIS 1.3 billion ($375 million), including not only water, gas and electricity, but also food and cleaning products from well-known Israeli companies such as Telma, Willifood, Osem and Tnuva, which brings subtantial tax profit to Israel.shutterstock_94467334

Pity those students in Ottawa are getting so worked up when for the natives of Gaza, BDS protests just don’t seem to amount to a hill of beans.

]]> 36
A Plane Is A Plane Mon, 09 Sep 2013 10:57:26 +0000 Military related illustrations in Israeli media is bad.

Opening up “the leading news and content site in Israel” this morning, one could see this illustration in the header:


The caption reads: “The British ‘Typhoon’ plane”

That is, of course, not true, as the aircraft pictured is the Harrier, and this specific image has also won an award (Hover for caption, click for Flickr):

Royal Navy Harrier Jet High Over RAF Akrotiri, Cyprus

FYI: This is a Eurofighter Typhoon.


May I suggest a new catch-phrase for Ynet: “Making Israelis dumber, since 2000″.

]]> 1
Ynet – A Falling Star Thu, 21 Feb 2013 16:14:50 +0000 Nasa’s Kepler mission discovered a new moon-size planet:

NASA’s Kepler Mission Discovers Tiny Planet System

WASHINGTON — NASA’s Kepler mission scientists have discovered a new planetary system that is home to the smallest planet yet found around a star similar to our sun.

The planets are located in a system called Kepler-37, about 210 light-years from Earth in the constellation Lyra. The smallest planet, Kepler-37b, is slightly larger than our moon, measuring about one-third the size of Earth. It is smaller than Mercury, which made its detection a challenge.

And for the average Joe, here’s an artist’s illustration

The line up compares artist's concepts of the planets in the Kepler-37 system to the moon and planets in the solar system. The smallest planet, Kepler-37b, is slightly larger than our moon, measuring about one-third the size of Earth. Kepler-37c, the second planet, is slightly smaller than Venus, measuring almost three-quarters the size of Earth. Kepler-37d, the third planet, is twice the size of Earth.

The line up compares artist’s concepts of the planets in the Kepler-37 system to the moon and planets in the solar system. The smallest planet, Kepler-37b, is slightly larger than our moon, measuring about one-third the size of Earth. Kepler-37c, the second planet, is slightly smaller than Venus, measuring almost three-quarters the size of Earth. Kepler-37d, the third planet, is twice the size of Earth.

Truly fascinating stuff, which Ynet just have to ruin with moronic captions and below average reporting.

ynet keplerThe caption translates to:

Kepler 37b in comparison to the planets in our solar system (Photography: AFP)

Apparently, our solar system now includes Kepler 37b, 37c and 37d, and our moon is now a planet. This sure as hell isn’t a photograph, and crediting AFP for it (reminder, it’s NASA’s), while translating a Reuters article verbatim, is retarded.



]]> 1
It’s The Demographics, Stoopid Thu, 21 Feb 2013 16:11:12 +0000 In recent days we’ve seen an increase of horrible cases of assaults on minors in Israel, and even though it is crucial these cases are exposed and publicly condemned, you can’t overlook the different way some of these cases are reported by Ynet, Israel’s biggest on-line news site.

The first one, Beitar Illit man suspected of molesting children:

A 26-year-old resident of Beitar Illit was arrested Tuesday on suspicion he molested children multiple times. The suspect, an educator employed at one of the town’s institutions, confessed to some of the allegations and has been remanded in custody.

The details given: age, location and crime.

And the proverbial out of context filler:

Earlier this week, the Judea and Samaria District Police closed the case involving suspicions of rape of a five-year-old girl in the haredi settlement of Modiin Illit.

The story for which Ynet published this article comprises just 61% of the 148 word article, with the rest being filled up by another unrelated case that has been closed due to false charges. The only connection being the place where it happened, which Ynet emphasize as “haredi settlement of Modiin Illit”

The other appalling event a couple of days back, Man arrested for pouring acid on 16-year-old’s face.

A 50-year-old Nazareth resident was arrested Tuesday morning for allegedly pouring acid on a 16-year-old girl’s face after she refused to be betrothed to a man of his family. He was remanded in custody for five additional days.

Once again we get the same details in the first paragraph: age, location and crime.


Sex Offenders

However this article is different, it neglects to mention the demographics. You see, everyone knows Modi’in Illit is a Haredi town, and everyone knows Nazareth is an Arab town, yet the writers only mentioned it in the first case, as an oh-by-the-way kind of reporting on the specific demographics of Modi’in Illit.

I staunchly condemn every kind of violence and assault on minors, including under-age marriage, by any section of the population. I may not agree with the Haredi way of life, but I won’t claim they are all offenders by the actions of a few.

I’m also not advocating to shame the entire Arab population of Israel with banners pronouncing such acid throwing cases, the likes of we’ve seen in despotic regimes like Iran and Pakistan and the UK.



The overt mentioning of the demographics of events that have to do with Arabs, as opposed to the up front “Haredi”, must stop. Israeli media in general, and Ynet specifically, have conjured quite a few words to describe Arabs, like “youths”, “adolescents”, “minorities” and my personal favourite, “resident of the north”.

Here’s another example, Teen arrested for pelting Iron Dome battery with stones.

A 14-year-old youth from the Nazareth area was arrested on Wednesday for throwing a stone at an Iron Dome battery deployed in the Jezreel Valley.

Other news sites, like ToI, did report he was Arab.

If Ynet wants to be balanced, they have two options; either drop the demography altogether, or specify it every time. Otherwise, they’re just hypocrites.

]]> 3
The Idiots Of Yediot (And Times Of Israel) Wed, 22 Aug 2012 09:49:43 +0000 Israel’s largest independent news corporation, Yediot Aharonot, with its web portal Ynet, lost all journalistic credibility years ago when they became a tabloid, publishing any filth they could on Netanyahu and other politicians they do not side with. So it’s not really surprising to see Ynet (ab)use a report from Arab media, let alone a Syrian or Palestinian one.

One such event caught my eye yesterday when Ma’an news site published this piece:

Syrian prisoner due for release from Israeli jail

GAZA CITY (Ma’an) — A Syrian man detained in Israel for 27 years is due for release on Thursday, prisoner affairs researcher Abdul Nasser Farwana said Tuesday.

Israeli forces detained Sadki al-Makt, 45, from the Golan Heights on Aug. 23, 1985. He was charged with establishing a resistance movement against Israel’s occupation of the Syrian territory and participating in anti-occupation activities, Farwana said in a statement.

An Israeli military court sentenced al-Makt to 27 years, and he has served his sentence in various jails in Israel, Farwana added.

Syrian SANA adds a few details:

QUNEITRA, (SANA)- After 27 years of imprisonment on charge of resisting the Israeli occupation and belonging to homeland Syria, long-time prisoner Sudqi al-Maqt has been released to embrace freedom and be back in occupied Golan.

Al-Maqt was arrested on August 23, 1985 and was sentenced to 27 years in jail on the charge of resisting occupation. He moved into several jails throughout the period of his imprisonment.

The released prisoner is from Majdal Shams in the occupied Syrian Golan. He was born in April 17, 1967 and was brought up within a family known for its struggle against the occupation in the Golan.

Obviously, this is the Arab narrative. Al-Maqt is a Druze from Majdal Shams, and as we’ve seen last year, some in the village are openly hostile to Israel, while others are reluctant to take sides while their relatives are within Assad’s crosshairs. So it comes as no surprise that Israel arrested Al-Maqt for “resistance”.

Cue Ynet, who having seen the Arab sources, report on the release by parroting the Syrian and Palestinian narratives without even blinking.

Report: Israel to release Syrian convict after 27 years

Sadki al-Makt, a 45-year-old Syrian convicted of taking part in anti-Israeli activity, is to be released on Thursday after spending 27 years in Israeli prison, the Palestinian Maan News Agency reported. A similar report was published by the official Syrian Arab News Agency. (Ynet)

Al-Maqt (the correct transliteration is with a Q) was Syrian for exactly 54 days in 1967, before it was won by Israel. The insistence of Arab sources in calling him a “Syrian” is the same as said sources calling Israeli-Arabs “Palestinians.” So while it is clear to me why he’s called a Syrian, it wouldn’t be inconceivable that the Ynet “reporter” thought he was an actual Syrian. The omission by Ynet of him being a Druze or residing in Majdal Shams certainly doesn’t help their case.

As an added bonus, the Hebrew version of the news flash got his name wrong.

Update: It appears that the Times of Israel have also fallen for the Arab narrative.

Israel released a Syrian citizen Wednesday after spending 27 years in prison for actions against the state. Sidqi Suleiman, 45, was originally from Majdal Shams, near the border with Syria. Druze towns in the Golan were preparing celebrations to welcome him back, Army Radio reported.

One would think that if you’re a “Syrian citizen” imprisoned for “actions against the state”, you would be released from a Syrian prison.

A revised Hebrew Ynet version now states:

Majdal Shams resident convicted of terrorist activity released from prison after 27 years.
Sudqi Al-makt, 45 ,from Majdal Shams who was sentenced to 27 years in prison after being convicted of terrorist activities against Israel, was released from prison after having served his full sentence.

Even Haaret’z Hebrew news flash gets it right:

The oldest prisoner from the Golan Heights, Sudqi Al-Makt from Majdal Shams, was released after serving 27 years in prison for security offences

So you can have an impartial news report in a few sentences. I guess we have idiots everywhere.

]]> 1
Ynet Removes Evidence Of Their Sloppiness Wed, 11 Jul 2012 14:19:29 +0000 A few days ago, I posted how Ynetnews was fooled by the fake “El Al stewardess” story.

At the time, I alerted Ynet to their error via their comment form. Ynet’s response was to refuse to publish my comments.

Oh, and to remove all evidence of their report.

Forget supposed Most Beautiful Stewardesses in the World awards. Let’s have a Most Unprofessional Media Outlet in Israel awards.

I’m sure Ynet would be right up there.

Update: Thanks to Challah, here’s a link to the cache of the now removed post.

And a screenshot:

]]> 4
Ynet Fooled By Fake El Al Story Mon, 09 Jul 2012 14:04:49 +0000 Last week I showed how the “El Al has the most beautiful stewardesses in the world” story was likely bunk.

Over a week later, Ynet reports the story as fact.

The Association of Flight Attendants, the world’s largest labor union for flight attendants announced on Saturday that Israeli airline El Al is first place of the ten airlines with most beautiful flight attendants in the world.

The selection was first reported in China over the weekend, where it was explained that the sweet smile of Israeli flight attendants made them the first choice for many travelers.

El Al did not receive an official announcement on its win yet. The company’s response stated that El Al is “proud of its flight attendants around the world, and the service it offers its passengers.”

The airline in the second place is the Aerolineas Argentinas, and third is Shanghai Airlines. Asian airlines dominate the list of the top 10 most beautiful flight attendants of the world by AFA, occupying seven places.

Last year a similar survey was made by an airline review website, where Singapore airlines flight attendants were crowned first place.

Let’s look at all the Ynet fails here.

  • Reporting a story over a week late and well after blogs? Check
  • Reporting a story without doing any due diligence? Check
  • Changing the name of the non-existent “World Air Hostesses Association” mentioned in the original Chinese report to “Association of Flight Attendants”? Check 
  • Reporting the announcement date as Saturday (July 7th), over a week after the announcement was supposedly made? Check
  • Ignoring El Al’s lack of an official announcement as a strong indicator the story is a hoax? Check

With sloppy reporting like this, it is no wonder Ynet has been caught plagiarizing and committing other heinous sins.

]]> 7
Rajaa Abu Shaban: Death By Swing Or Car? Sun, 18 Mar 2012 16:50:16 +0000 Israeli Ambassador to the UN, Ron Prosor, has formally requested that the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) fire its national officer in Jerusalem, Khulood Badawi, over her tweeting a picture of palestinian girl Rajaa Abu Shaban, supposedly killed in Gaza last week.

As I pointed out at the time (and subsequently others, like the IDF Spokesperson), the girl died over 5 years ago, in an accident totally unrelated to Israel. According to the original retraction by AP, she “apparently died after sustaining head injuries during a fall from a swing.”

Unfortunately, Ynet’s report may only muddy the waters, as it contains this statement:

The Twitter message, which was a huge hit, claimed that the Palestinian girl had died from an Israeli airstrike the day before, but an Israeli examination of this claim found that the girl was killed in a car accident in 2006.

Is this a case of Ynet sloppiness or has the IDF changed its tune? I believe it is the former, especially considering the fact the IDF blog linked above repeats the “death by swing” reason.

While this does not change the facts that the girl’s photo was cynically exploited by a UN employee with a clear anti-Israel agenda, I am bothered by the inconsistency – not just because of my desire for the truth, but also because it is this kind of sloppy error that can be exploited by the other side.

]]> 7
Israel Arrests Terrorist Released in Shalit Deal, Haaretz is Still Haaretz Tue, 31 Jan 2012 18:09:44 +0000 Israeli media are reporting that the IDF earlier on Tuesday arrested one of the terrorists released in the first stage of the Gilad Shalit deal. Ynet’s Elior Levy reports that the name of the terrorist is Ayman Sharouna, while The Jerusalem Post’s Yaakov Katz reports the name as Ayman Salama. Interestingly Gili Cohen of Haaretz, says the name of the terrorist is Mamun Ismyail Salame Stut.

In short, Levy and Katz are right, they are just using different spellings. Cohen is simply wrong.

Here’s the story.

Earlier today, Avital Leibovitch, official Israel Defense Forces Spokesperson to the international press, tweeted:

From Ynet and The Jerusalem Post we learn that the arrested terrorist is 36 years old, first arrested in 2002 and sentenced to 38 years in prison “for his involvement in a 2002 bomb attack in Beersheba which wounded 18 people as well as for a series of shooting attacks during the Second Intifada.” In addition, we learn that he was released around Hebron in the first wave of the Shalit release.

Yet, the ONLY terrorist that matches that description on the Israel Prison Services (IPS) ENGLISH list is Mahmud Abdallah Abd al-Rahman Abu Sariya.

So, who is Iman (Ayman) Alshrona (Sharona) Ismael Salama?

Well, Iman Alshrona Ismael Salama is Mahmud Abdallah Abd al-Rahman Abu Sariya.

Iman Alshrona is his name on the IPS Hebrew list, while Mahmud Abdallah Abd al-Rahman Abu Sariya is his English name. Levy and Katz are simply writing his name in different forms.

Earlier I wrote that Gili Cohen of Haaretz is simply wrong in her report. Here’s why. According to Cohen’s report:

The Israel Defense Forces arrested Mamun Ismyail Salame Stut, a Palestinian man who was released from Israeli prison in October as part of the Gilad Shalit prisoner exchange deal. Stut’s arrest makes him the first released prisoner to be recaptured since the prisoner swap.

In short, Israel DID NOT rearrest Mamun Ismyail Salame Stut. According to the IPS list Mamun Ismyail Salame Stut was only serving 25 years, not 38 years, as Levy, Katz and Cohen all reported. More importantly, Mamun Ismyail Salame Stut was RELEASED to Gaza, and Levy, Katz and Cohen all reported that the terrorist had been captured near Hebron.

Update: It appears that the Haaretz Hebrew version of the article does list the arrested terrorist as Ayman Sharona, the English edition still says it was Mamun Ismyail Salame Stut.

Update: As you can tell and as Jim noted in the comments, Cohen says her information was provided by the IDF. I contacted the IDF and received the following response.

We don’t elaborate on reporters who turn to us for comment, but we can safely confirm that we only put out two versions of his name–first the Hebrew version, then the English one. The name ‘Mamun Ismyail Salame Stut’ was never in our files.

Update: Israel Hayom made the same mistake as Haaretz.

The Israel Defense Forces on Tuesday arrested a Palestinian man released as part of the Gilad Schalit prisoner swap, calling him a “security threat.” Mamun Ismyail Salame, 36, was taken into custody after the IDF received intelligence concerning alleged terrorist activities on behalf of Hamas in Judea and Samaria.

I contacted Amir Mizroch, the English editor of Israel Hayom, and he said that he would make the change and within minutes he did. I have been unable to find a email for Gili Cohen to let her know of the mistake, anyone have?

]]> 14